Weitzer Parkett feirer 190 år

Weitzer Parkett ble stiftet i 1831 og feirer med det 190 år. Som en av Europas største produsenter med distribusjon i 60 land og flere prestisjefylte oppdrag i Paris, Dubai og Kina har vi snakket med administrerende direktør Josef Stoppacher om jubileumet, kampanjen mot plast og fremtiden.

Weitzer Parkett, adm. dir. Josef Stoppacher

Weitzer Parkett, adm. dir. Josef Stoppacher

Det som ser ut som tre trenger ikke nødvendigvis å være det.

- Det er en sterk trend mot designgulv som utnytter utseendet til tre, men som består av lag med papp og plastikk. Disse produsentene bruker den samme kommunikasjonen som oss og promoterer det som naturlige råmaterialer og organiske gulv, noe vi er nødt til å kontre, forklarer Stoppacher i forbindelse med Weitzer Parketts kampanje ‘Tre istedenfor plastikk’.

Weitzer Parkett har over 20 prosent markedsandel i Europa innen parkettgulv og trapper, og leverer til alt fra privatkunder, leilighetskomplekser, hoteller og kontorbygninger. Selskapets nye kampanje har som mål å øke bevisstheten rundt de mange fordelene ved ekte tre.

- Vi må øke bevisstheten rundt det faktum at folk innreder sine rom med plastikk. Tre støtter innemiljøet og bidrar til å balansere luftfuktigheten på 40 til 60 prosent, samme nivå som mennesker trives best i.

Kampanjen spenner over flere plattformer, sosiale medier og lokalt i retail med blant annet fokus på skogbrukets bærekraft kontra plastens belastende livssyklus.

Investering

Kunnskap er ikke det eneste familiebedriften har investert i de seneste årene. Weitzer Parkett har gått inn i det kroatiske skogbruket Turopolje med 10 millioner euro. Ekspansjonen sikrer bærekraftige råmaterialer til rundt 1 million kvadratmeter gulv.

- Det er viktig for oss at råmaterialene kommer fra lokale kilder og er bearbeidet i umiddelbar nærhet. På denne måten lager vi arbeidsplasser og skaper en høyere tilleggsverdi, vektlegger Stoppacher.

Det er også store ting på gang i de omkringliggende nabolandene rundt Østerrike.

- Vi åpner opp i Warsawa, Zagreb, Gyékényes og Ungarn. Her er ‘Made in Austria’ ansett som et kvalitetsstempel, sier Stoppacher.

Funksjonelle gulv

Det er også en stor forpliktelse til den lokale regionen. Betydelige investeringer på fabrikkene ved hovedkontoret i Weiz og ved produksjonen i Güssing der det er investert 7,5 millioner euro. Som tidligere produseres hele sortimentet ved begge lokasjonene i Østerrike. Weitzer Parkett bruker restavfall til sitt eget kraftvarmeanlegg for biomasse og genererer mer enn halvparten av forbruket av oppvarming til byen Weiz.

Selskapet har rundt 630 ansatte og satser på funksjonelle gulv. Vedlikeholdsfrie, sunne og lyddempede tregulv er basert på spesialutviklet teknologi. Førstnevnte forsegler overflaten på tregulvet og beskytter det mot tung bruk, de sunne gulvene bruker naturlige oljer og voks for å regulere klimaet i rommet og sistnevnte lager et solid feste til undergulvet for bedret akustikk. Den sunne parketten var emne for en spesiell stresstest for ikke lenge siden da utstillingen the Reformation World Exhibition i Lutherstadt Wittenberg i Tyskland fant sted; 294 000 besøkende gikk over gulvet i den korte perioden.

- Selv som profesjonelle innen parkett er vi overrasket over hvor godt den oljede overflaten holdt, sier Stoppacher.

Fokus på Asia

Mer enn 55 prosent av produktene eksporteres. Kina har med tiden blitt det nest viktigste markedet etter Tyskland.

- Den stadig økende middelklassen i Kina setter pris på materialer av høy kvalitet fra familiebedrifter i Europa.

I tillegg har Weitzer Parkett betydelige engasjement i Midt-Østen og Mexico, men DACH området (Tyskland, Østerrike, Sveits) med naboland, forblir det viktigste markedet i overskuelig fremtid.

Sammen med en rekke partnere fra tech, forskning og tømmerindustrien er Weitzer Parkett med i programmet WoodCAR - Computer Aided Research. Målet er å kunne benytte det lettvektige tømmeret i bil og transport-industrien.

- Vi har allerede hatt flere vellykkede tester; Ved riktig bruk kan tre representere et verdifullt tilskudd til materiale for mobilitet-sektoren i fremtiden.

I 2009 var Weitzer Parkett en av verdens første parkettprodusenter som avsto fra å bruke tropiske tømmer. Idag er rundt 95 prosent av sortimentet eik.

- Etterspørselen etter eik er enorm. Og det med rette da eiken er det beste materialet for parkett, sier Stoppacher.

Råmaterialer og fleksibilitet

Mer enn halvparten av råmaterialene kommer fra en radius på 250 kilometer fra Østerrike, Kroatia og Ungarn.

- Lunefulle værforbehold og raske økninger i etterspørselen kan lede til kortisktige flaskehalser i forsyningen. For å sikre disse toppene har vi også leverandører fra Serbia, Bosnia-Herzegovina og Ukraina. Samtlige råmaterialer lages i henhold til FSC og EUTR (European Timber Regulation), sier Stoppacher.

Weitzer Parkett har vært fleksible siden starten. I 1831 var de i hovedsak et sagbruk som med tiden spesialiserte seg på spoler for tekstilindustrien. Da det ble klart at dette forretningsområdet var i tilbakegang la de om til parkettproduksjon i 1955 og bygget seg opp til å bli den nasjonale markedslederen. For tiden er det syvende generasjon av familien som driver virksomheten, mens den åttende lærer å gå på beina.

- Helt fra begynnelsen har det alltid vært viktig å være så fleksibel som mulig. Hvis du er ansatt i en familiebedrift som har eksistert i århundrer, handler det ikke bare om forretningsplanen for de neste 5 årene, men også om å sikre noe for de kommende generasjonene, sier Stoppacher.

Les mer om Weitzer Parkett her

 
Previous
Previous

WP Strip 45 vs industriparkett

Next
Next

Millikens showroom i London