Hvordan designer vi for varighet i en endringsperiode?
Magasinet Mix Interiors UK og 2tec2 utforsker de raskt skiftende faktorene som former hvordan vi bor, jobber og sosialiserer; vurderer hva disse betyr for områdene vi bor i; og spør hvordan dagens design fortsatt kan være relevant for morgendagens verden.
Vi har å gjøre med store endringer og designere har et ansvar for å håndtere dem
Design har alltid reagert på endringer – gir løsninger på nye problemer eller tilpasser seg endringer i kultur og samfunn. For de ved bordet er imidlertid dagens saker – og i forlengelsen av morgendagens – av en spesielt monumental skala. Enten klimakrisen eller behovet for å vurdere inkludering, å tenke og skape rom krever å kjempe med store ideer og stadig mer virkningsfulle konsekvenser.
"Bærekraft er ikke bare et designhensyn, det er et eksistensielt problem," forklarte tp bennetts Steve Wood. “Som bransje er karbonet vi produserer enormt, og spørsmålet om innvirkning er ikke bare et spørsmål for designsektoren, men samfunnet. Å vurdere sirkulære økonomier må være en del av hvordan vi utvikler prosjekter, når det gjelder hvordan elementer kan gjenbrukes, tilpasses og dekonstrueres. Det er ikke plass til å gå tilbake nå, det må bli."
"Det kan ikke lenger bare handle om å krysse av, det må integreres for at prosjekter skal være levedyktige i fremtiden, så vel som i dag," understreket BDPs Joe Wilson.
For Paul Butterworth, KKS Savills, er klimakrisen nøkkelkraften som må forme hvordan design forblir meningsfullt egnet til formålet. "Vi dreper ikke planeten, vi dreper oss," mente han. "Så det er ikke bare en praktisk vurdering, vi må endre samtalen for å introdusere noe haster om hva det betyr for design, både nå og fremover."
2tec2 · Interwoven with Nature · Sustainability
For å skape rom som er både relevante og fremtidssikret, må det være rom for eksperimentering
Utover planeten vår ble velvære, nevromangfold, inklusivitet og inngrep i teknologi alle fremhevet som kjerneanliggender – farget med en blanding av optimisme og frykt. Noen av disse problemene føles betimelige og presserende, andre krever en viss grad av framsyn når det gjelder hvordan de kan påvirke områdene vi bor i.
"Mangfold, og spesifikt nevrodiversitet, er nå noe som er utrolig viktig når det kommer til design," utvidet Wood. "Vår mentale helse har blitt et virkelig fokus, og det er noe som bare kommer til å øke når det gjelder rom."
"Det har helt klart vært et skifte i landskapet for hva folk leter etter," fortsatte Genslers Lindsay Roth, "og en del av det er å virkelig vurdere verdiene rom har og hvordan de er utviklet med brukeren i tankene. Det kan vi se i utviklingen av arbeidsplassen, som nå må levere noe som er verdt å gå opp fra sofaen for. Post-COVID har vi kanskje gått inn i en æra som tillater eksperimentering, ved å vurdere alle disse forskjellige faktorene, inkludert inkludering.»
Brittany Stinger fra IA Interiørarkitekt var enig: Som designer ønsker du å kunne teste en haug med forskjellige løsninger og se hva som fungerer og ikke. Det er noe som faktisk fremmer god design. Hvis vi tenker på trender som målrettede, kommer de ofte fra et behov så vel som et behov. Å lene seg inn på disse som et punkt for eksperimentering kan gi oss svarene vi trenger for å utvikle oss i riktig retning og skape rom som varer."
For Wilson kan denne prosessen gi positive resultater ikke bare for et enkelt studio eller en enkeltperson, men for designindustrien for øvrig. "Å se på hvilke banebrytende ideer som fungerer eller feiler, lar oss være studenter og kollektivt lære av hverandre," forklarte han. "Det er tider når vi trenger å utfordre og tider når vi trenger å lytte, hvis vi virkelig ønsker å skape rom som vil fungere for morgendagen."
Design for morgendagen bør ikke gå på bekostning av design for i dag
"Vi må fremtidssikre så mye som mulig, men uten å høres fasinerende ut, må vi designe for i dag - morgendagen har ikke skjedd ennå," sa Butterworth, og fremhevet at det å legge for mye vekt på hvordan design vil vare, er en risiko. de vil være mindre vellykkede akkurat nå. "Vi kan ikke forutse fremtiden, men vi kan skape på en måte som tillater tilpasning eller evolusjon. Designere må være mindre verdifulle, fordi det er mulig å skape miljøer som ser nye og målrettede ut og for øyeblikket, men forstår at de også på et tidspunkt må tilpasse seg.”
"Å vurdere hvordan et rom kan rekonfigureres er en del av det," fortsatte Stinger. "Noen ganger kan det virke som å forkorte den umiddelbare opplevelsen, men når det gjelder å designe ikke bare for i dag, men også for fremtiden, handler det om å finne en balanse og det gode stedet mellom de to."
Som samfunn er vår besettelse av "nyhet" et tveegget sverd
Vår appetitt på innovasjon er en av designens store drivere. Men i et fartsfylt samfunn der vi uten tvil er betinget av å gravitere mot det "nye", er endring for endrings skyld ofte et uhyggelig mot reell fremgang. Så, når vi vurderer hvordan vi designer for å vare, er det på tide å bremse ned?
"Jeg vil gjerne si at vi ikke er besatt av det nye," sa Stinger, "men jeg tror det er en del av den menneskelige tilstanden.
Når det er sagt, tror jeg at vi som designere kan trene oss selv og våre kunder til å se annerledes på ting, teste grensene og gi noe en frisk fordel, selv om vi til en viss grad alltid vil ha det som er nytt og skinnende.»
Selv om meningene er delte om vår tørst etter det nye er sunn, er bordet enige om at hvis det ikke trenger å koste, så er det mulig for bærekraft og endring å sitte komfortabelt ved siden av hverandre.
"Måten fabrikken vår fungerer, for eksempel," sier Grace Agar, 2Tec2s direktør for Storbritannia, "at vi ikke bruker noen ikke-fornybare ressurser, så det hele er utrolig sirkulært. Vårt produkt har en minimumslevetid på 15 år. Vi tar også tilbake også, og vi har egne gjenvinningsanlegg. Og så, igjen, det taler til spørsmålet om balanse - at produktet varer veldig lenge, men vi tar det tilbake hvis det er en endring, og vi bruker det til å lage mer produkt. 2Tec2 investerer i modulariteten til gulv som betyr at du kan plukke det opp og ta det med deg; som både er å designe for å vare, men også å designe for endring, med fleksibilitet og tilpasningsevne virkelig bakt inn.»
"Og ettersom disse elementene eldes, tror jeg det lar oss som designere fortelle rikere historier," fortsatte Roth. "En del av å designe for å vare og designe for fremtiden, i dag, betyr å utvikle en forståelse for produkter som har hatt et liv, eller som vi kan gi et nytt liv. Det lar oss dyppe ned i en pool av vintage-stykker eller materialer som viser tegn på alder, men som har utviklet en patina og blitt bedre for det. Jeg liker ideen om at vi skaper disse rommene som er fleksible, som har flotte ben, men de skaper fortsatt muligheter for øyeblikk av dristighet og endring i hvordan vi vurderer produkt, farge og materiale.
Teknologi kan være en hjelp, men det er ikke nødvendigvis løsningen
Rollen til AI i å utforme fremtidens rom er gjenstand for mye febrilsk debatt. For noen er det bekymring for at det har potensial til å gjøre designere foreldet, men ved bordet var stemningen optimistisk.
"Ved å skape noen effektiviteter og bli et veldig nyttig verktøy, har AI faktisk potensialet til å heve posisjonen til designere," forklarte Wilson. "Vi er i stand til å bringe en menneskelighet til å designe som AI ikke er, og i den forbindelse er det mulig designere kan bli vurdert på samme måte som håndverkere - med en veldig spesiell ekspertise og sett med ferdigheter. AI kan bare være et produkt av det som legges inn i den. Så vil det være å designe fremtidens rom; kan det til og med meningsfullt utforme dagens rom? Jeg tror det fortsatt kommer veldig ned til oss, og vil fortsette å gjøre det.